En elev fick
alla rätt på nivå
2. Talhus 1-10 (Skriv talet).
20 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Talhus 1-10 (Välj rätt tal).
21 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon fick
36 drag på nivå
3. Talhus 1-10 (Memory).
22 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
7. Summan 6-10 (Skriv summan).
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
6. Summan 6-10 (Skriv summan).
22 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
5. Summan 1-5 (Skriv summan).
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
4. Summan 1-5 (Välj sätt summa).
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
34 drag på nivå
3. Talhus 1-10 (Memory).
22 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Talhus 1-10 (Memory).
22 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Talhus 1-10 (Välj rätt tal).
22 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
Lär dig att snabbt se vilket talhus som hör ihop med vilket tal.
Instruktioner till Talhus och siffror
Det är bra att lära sig att snabbt se vilket talhus som representerar vilket tal eller vilken siffra. Det är det här vi menar när vi säger att barnen ska kunna dela upp tal i talområdet 0-10.
Använd siffertangenterna eller välj rätt alternativ för att svara på frågan till bilden. På de högre nivåerna kan du även lära dig att se vilka talhus som tillsammans kan bilda olika tal.
1. Talhus 1-10 (Välj rätt tal)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 20 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Talhus 1-10 (Skriv talet)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 20 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Talhus 1-10 (Memory)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Summan 1-5 (Välj sätt summa)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 12 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Summan 1-5 (Skriv summan)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Summan 6-10 (Skriv summan)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 35 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Summan 6-10 (Skriv summan)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 35 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Talhus och siffror. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Talhus och siffror kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer