En elev hade problem på nivå 5. subtraktion 0-20 (Flerval).
12 timmar sedan efter 9 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Addition 0-20 (Flerval).
12 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Subtraktion 0-10 (Flerval).
12 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Addition 0-10 (Flerval).
12 timmar sedan efter 38 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Addition och subtraktion (0-10, Flerval).
12 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Subtraktion 0-10 (Flerval).
13 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Addition 0-20 (Flerval).
13 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Addition 0-10 (Flerval).
13 timmar sedan efter 56 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Addition 0-10 (Flerval).
13 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Addition 0-10 (Flerval).
13 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Träna på likhetstecknets betydelse med addition och subtraktion.
Instruktioner till Likhetstecknets betydelse
Likhetstecknet (=) betyder att det ska vara lika mycket på båda sidor om tecknet. Tänker dig tecknet som en balansvåg som ska väga jämnt, vara i balans.
Likhetstecknet är en matematisk symbol som används för att beteckna att något är exakt likvärdigt med något annat.
1. Addition 0-10 (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Subtraktion 0-10 (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Addition och subtraktion (0-10, Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Addition 0-20 (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. subtraktion 0-20 (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Addition och subtraktion (0-20, Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Addition och subtraktion (0-20, Fritext)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Addition och subtraktion (0-10, Fritext)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Likhetstecknets betydelse ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 8 kunskapspoäng genom att klara alla 8 nivåer.
I spelet Likhetstecknets betydelse kan du totalt få 24 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.