Någon fick
alla rätt på nivå
2. Tj-ljudet (Länka ihop med beskrivning).
7 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Tj-ljudet (Bokstavsbräde).
8 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Tj-ljudet (Bokstavsbräde med ledtråd).
10 timmar sedan efter 23 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 16 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 12 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 11 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 18 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Lucktext med TJ-ljudet.
11 timmar sedan efter 49 sekunders spelande.
Träna på ord med Tj-ljudet genom att fylla i de ord som saknas.
Instruktioner till Träna på ord med Tj-ljudet
Tj-ljudet kan stavas med tj, kj, k eller ch.
Tj-ljudet stavas oftast med TJ om det står framför en hård vokal: A, O, U, Å.
Tj-ljudet stavas oftast med K om det står framför en mjuk vokal: E, I, Y, Ä, Ö.
1. Tj-ljudet (Bokstavsbräde)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 25 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Tj-ljudet (Länka ihop med beskrivning)
Länka ihop - Nivån innehåller 25 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Tj-ljudet (Bokstavsbräde med ledtråd)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 25 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Tj-ljudet, gissa ordet (5 gissningar)
Gissa ord - Nivån innehåller 25 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Knäck koden (5 gissningar, giltiga ord)
Mastermind - Nivån innehåller 25 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt
6 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (
gul), om den också är på rätt plats (
grön) eller om den inte ingår alls (
grå). De ord spelaren gissar kontrolleras mot vår ordbok i
Svenska, vilket betyder att varje gissning måste vara ett giltigt ord. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 6 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Efter varje spelomgång får spelaren feedback med mer info om kodordet som efterfrågades. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Lucktext med TJ-ljudet
Lucktext - Nivån innehåller 25 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
7. Tj-ljudsmemory (Ord med uppläst ord)
Memory - Nivån innehåller 25 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Träna på ord med Tj-ljudet. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Träna på ord med Tj-ljudet kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer