Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 3. 0-100 framåt (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-22 09:12 efter 3 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 8. 0-100 framåt, skriv (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-21 14:07 efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. 0-100 framåt (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-21 14:04 efter 60 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. 0-10 framåt (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp).
2025-10-21 14:00 efter 58 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 8. 0-100 framåt, skriv (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-21 13:51 efter 7 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 8. 0-100 framåt, skriv (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-21 13:51 efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 8. 0-100 framåt, skriv (5-hopp och 10-hopp).
2025-10-21 13:23 efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 7. 0-10 bakåt, skriv (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp).
2025-10-21 13:21 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. 0-10 framåt (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp).
2025-10-20 08:54 efter 43 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. 0-10 framåt (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp).
2025-10-20 08:54 efter 3 minuters spelande.
I detta spel får eleven (åk 1-3) öva på enklare talmönster genom att hoppa både framåt och bakåt.
Instruktioner till Enkla talmönster
I detta spel får eleverna träna på enklare talmönster (åk 1-3), till exempel 1-hopp, 2-hopp, 3-hopp, 5-hopp och 10-hopp - både framåt och bakåt.
Att lära sig ramsräkna 2-hopp eller 2-skutt är en bra grund inför att lära sig 2:ans multiplikationstabell, att lära sig ramsräkna 3-hopp eller 3-skutt är en bra grund inför att lära sig 3:ans multiplikationstabell och så vidare.
1. 0-10 framåt (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 8 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. 0-10 bakåt (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. 0-100 framåt (5-hopp och 10-hopp)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. 0-100 bakåt (5-hopp och 10-hopp)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. 0-100 (svårare)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.6. 0-10 framåt, skriv (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 8 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.7. 0-10 bakåt, skriv (1-hopp, 2-hopp och 3-hopp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.8. 0-100 framåt, skriv (5-hopp och 10-hopp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.9. 0-100 bakåt, skriv (5-hopp och 10-hopp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.10. 0-100, skriv (svårare)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Enkla talmönster ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 10 kunskapspoäng genom att klara alla 10 nivåer.
I spelet Enkla talmönster kan du totalt få 30 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
E