Någon fick 9 missar och 20 drag på nivå 5. Memory (2-siffrigt, lägsta talet).
10 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 6. Memory (2-siffrigt, högsta talet).
10 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Lägsta talet (2-siffrigt).
11 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Lägsta talet (2-siffrigt).
14 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
Någon fick 8 missar och 22 drag på nivå 5. Memory (2-siffrigt, lägsta talet).
14 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Lägsta talet (2-siffrigt).
2025-10-22 11:34 efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Högsta talet (2-siffrigt).
2025-10-22 11:09 efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Lägsta talet (2-siffrigt).
2025-10-22 11:07 efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Lägsta talet (2-siffrigt).
2025-10-22 11:04 efter 3 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Högsta talet (2-siffrigt).
2025-10-21 10:40 efter 28 sekunders spelande.
Träna på att bilda tal av olika siffror (2- och 3-siffriga)
Instruktioner till Bilda tal
I detta spel får eleverna träna på att bilda tal av siffor, ex högsta och lägsta talet av 2 eller 3 siffror.
1. Lägsta talet (2-siffrigt)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Högsta talet (2-siffrigt)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Lägsta talet (3-siffrigt)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Högsta talet (3-siffrigt)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Memory (2-siffrigt, lägsta talet)
Memory - Nivån innehåller 9 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 8 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Memory (2-siffrigt, högsta talet)
Memory - Nivån innehåller 9 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 8 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Memory (3-siffrigt, lägsta talet)
Memory - Nivån innehåller 6 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 6 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Memory (3-siffrigt, högsta talet)
Memory - Nivån innehåller 6 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 6 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Bilda tal ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 8 kunskapspoäng genom att klara alla 8 nivåer.
I spelet Bilda tal kan du totalt få 24 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.