Någon fick
alla rätt på nivå
1. Välj rätt - Futurum.
4 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Meningar i futurum.
2023-12-08 17:51 efter 51 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Dra rätt - Futurum.
2023-12-08 17:51 efter 21 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Välj rätt - Futurum.
2023-12-08 17:50 efter 38 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Meningar i futurum.
2023-12-08 13:46 efter 5 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Dra rätt - Futurum.
2023-12-08 13:46 efter 27 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Välj rätt - Futurum.
2023-12-08 13:45 efter 48 sekunders spelande.
Någon fick
23 drag på nivå
4. Matcha rätt - Futurum.
2023-12-08 13:43 efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Välj rätt - Futurum.
2023-12-08 13:42 efter 42 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Meningar i futurum.
2023-12-08 13:42 efter 46 sekunders spelande.
Spelet syftar till att träna elevernas förmåga att uttrycka sig i futurum.
Instruktioner till Uttryck i futurum samt verbet att vilja
Spelet syftar till att träna elevernas förmåga att uttrycka sig i futurum samt verbet querer (1-3sing.)
1. Välj rätt - Futurum
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
spanska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Dra rätt - Futurum
Länka ihop - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 6 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
spanska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Meningar i futurum
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Matcha rätt - Futurum
Memory - Nivån innehåller 6 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 6 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Att vilja och prepositioner
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Skriv rätt - att vilja
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 3 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Frågorna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Hitta rätt preposition
Memory - Nivån innehåller 8 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Uttryck i futurum samt verbet att vilja. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Uttryck i futurum samt verbet att vilja kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer